O CVIČENÍ

image

KONDIČNÍ CVIČENÍ

Kondiční cvičení vychází ze znalostí anatomie a pohybového systému. Využívá cviky, které udržují svaly v rovnováze nebo, je-li to potřeba, odstraňují svalovou dysbalanci.

To znamená, že svaly, které mají tendenci ke zkrácení, protáhne. Naopak svaly, které pracují fázicky a mají tendenci k ochabnutí, posílí. Pro zajištění pohyblivosti kloubů nabízí cviky pro cílenou, přiměřenou aktivaci jednotlivých kloubů, ale v případě hypermobilních jedinců využívá cviky pro zpevnění svalů, které spolupracují s jednotlivými klouby.

Dává důraz na správné dýchání a cvičení s plným vědomím a chápáním, proč zrovna cvičíme to, co cvičíme.

Pro koho je cvičení vhodné a jak pomáhá?

posílení a uvolnění pohybové soustavy
posílení a uvolnění pohybové soustavy
slouží k posílení a uvolnění pohybové soustavy, páteře, kloubů pomáhá při bolavých zádech, kloubech, či celkové únavě organismu
pokračování rehabilitačních cvičení
pokračování rehabilitačních cvičení
vhodné jako pokračování rehabilitačních cvičení
doplňkově pro jednostraně zátěžové sporty
doplňkově pro jednostraně zátěžové sporty
slouží jako doplňkové cvičení pro jednostraně zátěžové sporty jako například fotbal, golf, tenis

FILOZOFIE CVIČENÍ

Pokud nepociťujeme zdravotní problémy, většinou se nezajímáme o zdravotní cvičení. Ale ruku na srdce, kolik z nás je v této hektické době těmi šťastnými, které nic nebolí? Lidské tělo se skládá z 11 soustav (kosterní, svalové, nervové, kardiovaskulární, lymfatické, dýchací, trávicí, vylučovací, rozmnožovací, endokrinní a kůže). Jestli máme podávat plný pracovní výkon, musí všechny tyto soustavy pracovat ve vzájemném souladu.

Až se objeví nějaké zdravotní problémy, většina z nás vyhledá lékaře. To je správné. Je potřeba znát diagnózu. Ale čím dříve si uvědomíme, že pilulky působí pouze dočasně a nejsou trvalým řešením, tím lépe pro naše tělo i naši mysl. Dnešní doba je typická nedostatkem přirozeného pohybu, dlouhým vysedávaním v práci a stálým spěchem. 
image

Důsledkem je nervozita, stres, nebo zkrácené a ochablé svaly, které mají zpevňovat pohyblivá kloubní spojení a držet tělo ve správném postavení. Měli bychom si uvědomit, že naše tělo je náš domov nejbližší a podle toho, jak se o něj pravidelně staráme, nám to oplácí. Zdravotní cvičení přirozeným způsobem pomáhá řešit nejen oslabení pohybového, ale i kardiovaskulárního systému, dechového systému, oslabení gynekologická, nervová, smyslová i oslabení způsobená přirozeným stárnutím. Je to aktivita, kterou je možno provozovat v každém věku. Ve své cvičitelské praxi se nejčastěji setkávám s lidmi, kteří trpí problémy pohybového systému. 

Zdravotní cvičení dokáže cílenými a správně prováděnými cviky obnovit a udržet správné držení těla. Při správném držení těla je tlak na všechny klouby vyrovnaný a svaly jsou v rovnováze. Jenže často se stává, že svalová rovnováha se poruší. Pokud se situace neupraví, příčiny přetrvávají, dochází ke svalové dysbalanci, která způsobuje bolest, únavu a posléze patologické změny jako poškození svalů a šlach, vertebrogenní poruchy, kloubní blokády, degenerativní změny, ap.


Rozeznáváme dva typy svalů

  • Svaly fázické, které zapojujeme při vykonávání určitých pohybů. Tyto svaly mají tendenci k oslabování, a proto je musíme posilovat (zejména břišní a hýžďové svaly)
  • Svaly posturální, které pracují celou dobu. Tyto svaly udržují tělo ve vzpřímené poloze, mají tendenci ke zkracování, a proto je musíme hlavně protahovat (zejména svaly bederní, horní část trapézového svalu, prsní sval, ohýbače kyčle, zadní strana stehna, lýtkový sval)

Aby mělo cvičení ten správný efekt, je potřeba cviky dobře zkombinovat. Napřed musíme tělo připravit na aktivitu lehkým rozcvičením, potom uvolnit málo pohyblivé klouby a svaly, protáhnout páteř. Pak posilujeme oslabené fázické svaly. Nesmíme zapomínat protahovat antagonistické svaly, to znamená, např. po posílení břišních svalů následuje jejich uvolnění s vědomým dýcháním a poté protažení zádových svalů.

Je potřeba si uvědomit, že nejdůležitější při cvičení i po cvičení je pocit pohody. Necvičíme přes bolest a vždy si uvědomujeme, proč ten který cvik cvičíme. Cviky provádíme pomalu a plynule, nezadržujeme dech, dýcháme zhluboka. Je lepší cvičit denně 20 min. než nárazově třeba dvě hodiny jednou týdně, protože protažené svaly se nám během týdne opět zkrátí.
image

CVIČENÍ - RELAXACE

Relaxace je nezbytnou součástí cvičení. Působí příznivě na tělesný i duševní stav, je prevencí stresu a civilizačních chorob. Umění relaxovat je dostupné každému. Při jeho využívání brzy zjistíme, že jsme schopni dosáhnout vyšší koncentrace mysli, což vede k lepším pracovním výkonům a k lepší náladě. Relaxací rozumíme hluboké uvolnění v oblasti tělesné (uvolnění svalstva) i duševní (uvolnění a uklidnění mysli), jímž se odstraňuje zbytečné svalové i nervové napětí. Křečovitý, ztuhlý člověk je podrážděný, nervózní a rozladěný. Naopak relaxovaný, uvolněný člověk působí klidně, má dobrou náladu a veselou mysl. V dnešní době jsme často přepracovaní, naše celkové tělesné i duševní napětí roste a přetrvává. Napětí nespočívá pouze ve svalech, které se dají vědomě uvolnit. Spočívá také ve svalech vnitřních orgánů, které neumíme ovládat vůlí. K jejich uvolnění pomáhá dýchání. Správné dýchání pozitivně ovlivňuje všechny funkce našeho organizmu, krevní oběh, trávení, svalovou a mozkovou činnost, soustředěnost. Dodává tělu energii, klid a pohodu.


Rozlišujeme tři druhy dýchání:

  • dolní neboli břišní (brániční) dýchání,
  • střední neboli hrudní,
  • horní neboli podklíčkové.
Při hlubokém dýchání – dech postupuje od pupku k hrdlu - procházíme postupně všemi druhy dýchání. Spojíme-li cvičení stejně jako relaxaci se správným dýcháním, dosáhneme lepších účinků.

Podle délky nádechu a výdechu rozlišujeme tři typy dechu:

  • Vyrovnaný dech znamená rovnováhu mezi dobou nádechu a výdechu.
  • Očišťující dech, při němž převažuje výdech nad nádechem, je vhodný, když naše tělo je přetíženo a plné napětí. Dlouhým výdechem zbavujeme tělo jedovatých zplodin.
  • Energetizující dech, při němž převažuje nádech nad výdechem, dává tělu více kyslíku a motivuje ho k činnosti.
Při relaxaci a uvolňování svalového napětí upřednostňujeme vždy výdech. Jestliže se naučíme uvolňovat jednotlivé svaly a sledovat svůj dech, uvolníme i svou mysl a výsledkem bude kvalitní odpočinek.

Ve své cvičitelské i osobní praxi využívám k fyzickému uvolnění některý z následujících způsobů:

  • dynamické uvolnění,
  • postupné uvolnění celého těla,
  • nebo uvědomělé dýchání.
logo_new_big_web.png
www,cvicenireporyje.cz
+420 774 805 627
lida@cvicenireporyje.cz

Odběr novinek

K zasílání novinek zadejte váš email.

Vyhledat